

FDV-dokumentasjon omfatter samlet teknisk dokumentasjon (tegninger, bruksanvisninger, hms-datablader, materialdokumentasjon, vedlikeholdsrutiner, etc) som er nødvendig for sluttbrukers forvaltning, drift og vedlikehold.
Forbrukerkjøpsloven er bundet av EØS avtalen og har derfor et EU direktiv. Forbrukerkjøpsloven går lengre enn minimumskravet som stilles i direktivet og har større anvendelsesområde.
Forbrukerkjøpsloven regulerer der selger er næringsdrivende og selger til en kjøper som ikke er næringsdrivende.
At en tjeneste har mangel må en ha en grunn til å forvente at tilsvarende tjeneste passer til de formål når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper som der mangelen er påvist. En mangel er kort forklart at tjenesten ikke er som den skulle være etter avtalen.
Kjøper kan kreve dersom tjenesten ikke er betalt å holde kjøpesummen tilbake. Han/henne kan også velge mellom retting og omlevering eller alternativt kreve prisavslag eller heving. I tillegg kan kjøper kreve sitt økonomiske tap erstattet.
Kjøper forplikter at selger – dersom betalt – får rett til å undersøke feilen og reparere det som er klaget på. En kan kreve at tjenesteyteren retter mangler ved tjenesten når det kan skje uten urimelige kostnader eller ulempe for ham. Retting skal skje innen rimelig tid, og for tjenesteyterens regning. For retting har en mulighet for det 2 ganger. Ved gjentatte ganger og større feil kan kjøper kreve prisavslag eller heve kjøpet, tjenesteyter blir da erstatningspliktig.
Ta også en telefon til forbrukerrådet.
Dersom saken har vært til behandling i forliksrådet kan saken sendes videre til forbrukerklageutvalget som også er gratis.